Kategoriat
Esineillä kommunikointi Koodaus Kuvilla kommunikointi Ohjelmointi Opetus Visualisointi

Mitä on koodaus?

Niin sanotusti ”taviskielellä” ohjelmoinnista käytetään monesti nimeä koodaus, joka ymmärretään helposti väärin. Puhutussa kielessä koodi, koodari ja koodaus tunnetaan synonyymeinä termeille ohjelma, ohjelmoija ja ohjelmointi. Koodi on kuitenkin perinteisesti jonkin kielen merkkijärjestelmä, joten sillä on myös laajempi merkitys. Koodausta on monenlaista!

Kuvallinen kommunikointi

Kuvallisen kommunikoinnin yhteydessä koodaaminen tarkoittaa esimerkiksi käyttäjälle sopivan kansio-/taulumallin valintaa ja siihen sopivien symbolien valintaa. Kun koodataan, valitaan halutut merkit, jonka lisäksi merkit voidaan vielä värikoodata merkitysten ja sanaluokkien perusteella. Erikoisemmissa yhteyksissä, kuten bliss-kielessä, koodaus saa vielä uusia ulottuvuuksia. Kieli rakentuu bliss-symboleista ja apumerkeistä, joita yhdistelemällä voidaan luoda rajattomasti kieliopillisia ilmauksia. Kielen kirjoitustaito on sekin eräänlaista koodaamista.

Koodaus tietojenkäsittelyssä

Tietojenkäsittelyn näkökulmasta tietokoneohjelmat kirjoitetaan ohjelmointikielillä. Ohjelmointityötä kutsutaan koodaamiseksi. Ohjelmointikieliä on paljon, ja jokaisessa kielessä on oma sovittu järjestelmästä, jota kyseinen kieli noudattaa. Ohjelmointikielissä on eroja, mutta ne noudattavat pääpiirteittäin samankaltaisia malleja. Ohjelmointi yleisesti perustuu logiikkaan, joka on tietojenkäsittelyn yksi perusta. Ohjelma ja koodi eivät sinänsä ole synonyymejä, vaan ohjelman voidaan sanoa koostuvan koodista tai koodeista, eli lähdekoodista. Se on joukko ohjeita tietokoneelle. Ihmiselle helpossa muodossa oleva lähdekoodi muutetaan tietokoneen ymmärtämään muotoon. Lähdekoodista siis käännetään konekielinen ajettava binääritiedosto, jota me tavallisesti ajattelemme varsinaisena ohjelmana.

Vuodesta 2016 ohjelmointi on perustaito, jota opetetaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti. Jokainen meistä käyttää päivittäin laitteita, joissa on ohjelmoituja piirejä. Ja lyhyesti sanottuna erilaiset tietojärjestelmät pitävät koko yhteiskunnan toiminnan pystyssä. Silti vaikka ohjelmointia pitäisi hyödyllisenä taitona, voi herätä kysymys, miksi sitä pitää opettaa jo peruskoulussa. Keskeistä ei ole kuitenkaan oppia ohjelmoimaan ja tulla huippukoodariksi, vaan ymmärrys siitä jollain tasolla. Jokainen oppii koulussa laskemaan ja lukemaan, nyt myös ymmärtämään sen mistä ohjelmoinnissa on kysymys.

Linkit

 

Kirjoittanut TeroA

Isä, insinööri ja opettaja, joka on erityisen kiinnostunut ihmisten ja teknologian välisestä vuorovaikutuksesta, kommunikoinnista ja visuaalisesta oppimisesta. Ikuinen optimisti ja haaveilija...